Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op elektrotechniek.startpagina.nl

krachtmotor aansluiten op 220 volt net

jeroen
29 Apr, 2002 22:46

Weet iemand hoe ik een krachtmotor moet aansluiten op het 220 volt net?

Ik weet dat het met een condensator moet.

Weet iemand het schema en hoe moet men de capaciteit van de condensator

berekenen?

Alvast bedankt.

Robert-Jan Zwart
01 Mei, 2002 22:14

Wat is een krachtmotor?

jeroen
01 Mei, 2002 22:51

motor met 3 wikkelingen die in ster of driehoek aangesloten moet worden

Robert-Jan Zwart
01 Mei, 2002 23:58

Een draaistroom motor. Wat belangrijk is om te weten: het vermogen en het toerental.

Patrick
03 Mei, 2002 19:39

Hoezo het toerental?

Robert-Jan Zwart
03 Mei, 2002 19:53

Dat is voor het aantal spoelen die er in zitten, hoe meer spoelen, hoe langzamer de motor, maar meer rendement. en dat heeft weer te maken met de condensator die je nodig heb. (ik moet eerlijk zeggen dat ik die berekening niet ken maar die kan ik wel opvragen.) gr, Robert.

Patrick
03 Mei, 2002 20:09

Ik snap het, je condensator moet zodanig gedimensioneerd zijn dat in combinatie met de impedantie van de spoelen de faseverschuiving 120 graden is. Bedankt voor je reactie, dat houdt me scherp.

En Robert-Jan zou je eens willen kijken of je mijn vraag kan beantwoorden (zie boven).

Tony
15 Mei, 2002 14:05

De schakeling waar je het over hebt heet de steinmetz schakeling, via zoekmachines kan je er meer over te weten komen.

Het is een manier om een draaistroommotor op een 1 fasenet aan te sluiten.

Echt lekker loopt zo'n motor dan toch niet, althans niet zoals hij op een 3 fase net zou lopen.

Je kan met een condensator nooit een faseverschuiving creeren van meer dan 90 graden en in een draaistroomnet is de fase verschuiving 120 graden.

een 90 graden fase verschuiving is dan ook nog alleen te bereiken via een zuivere capacitieve belasting.

En omdat de motor zelf zowel ohmse als inductieve belasting geeft zal zelfs 90 graden te veel gevraagt zijn van deze schakeling.

Voor wat betreft de capaciteit van de condensator wordt over het algemeen als stelregel gebruikt 75 microFarad per Kilowatt

arnoud
18 Mei, 2002 00:19

interesant

jos
26 Mei, 2002 11:39

je kunt de motor aansluiten op 220 maar je moet er niet veel kracht van verwachten,het wordt wel gedaan voor een cv pomp, maar je kunt er geen zaag of zo op laten lopen, 2draden 220 volt op uv 1 en uv2 en de condensator op uv2 en uv3 neem een condensator uit een wasmachine dan loopt de motor wel maar je kunt hem waarschijnlijk met je handen tegen houden