met een mes inkeping maken, er komt dan sap uitlopen, deze sap is een rubber-latex, met een beetje zout, kan je de latex eruit zouten, deze kan je verwerken tot rubber.

Toegevoegd op 04-06-2009 19:56:46
die horizontale strepen die je op de bomen zie zijn de inkepingen, dat zijn er meestaal een hele serie boven elkaar. Er moet elke keer een verse snee worden gemaakt waaruit het sap kan lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het latex-houdende melksap 'rubber' wordt door half spiraalsgewijs (onder een hoek van 25 tot 30°) van links naar rechts aansnijden van de bast gewonnen, waarbij tot op zo dicht mogelijk van het cambium (= celweefsel tussen hout en bast) zonder deze te beschadigen wordt gesneden. Bij elke tapronde, die om de dag of twee dagen kan zijn, wordt de samengeklonterde latex van de vorige insnijding weggehaald en wordt een nieuwe insnijding boven of onder de oude insnijding gemaakt.

Na het tappen duurt het 7 tot 8 jaar voordat de bast volledig hersteld is en opnieuw getapt kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zou je van rechts naar links geen sap krijgen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Dit heeft te maken met de vorm van de vaten. De vaten vormen concentrische cilinders, die tegen de klok in 3 tot 5° gedraaid zijn.
als toevoeging een mooi duidelijk plaatje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zag op Google Video ook enkele leuke video's. Het proces is hierboven al beschreven en zal ik niet herhalen.